Bedien klanten op hun wenken

De klant als koning

We leven in een tijd waarin de klant het weer waardeert om als koning te worden gezien door een bedrijf. Bedrijven moeten zich dan ook steeds vaker onderscheiden van de massa. Het feit dat veel bedrijven de klantenservice ooit hadden gedigitaliseerd heeft er toe geleid dat het persoonlijke contact met klanten is verdwenen. Het bleek een bezuiniging die de doodsteek was voor bedrijven. Klanten verwachten immers dat zij als persoon worden gezien en behandeld binnen een bedrijf. Het heeft er dan ook toe geleid dat steeds meer bedrijven hun klantenservice weer nieuw leven inblazen. De functie medewerker klantenservice zie je dan ook steeds meer op vacaturebanken en sites terugkomen.

 

Klantenservice nieuwe stijl

De ouderwetse klantenservice waarbij je te woord werd gestaan door een medewerker per telefoon is voor een deel weer actueel. Steeds meer bedrijven richten zich op de nieuwere versie van de klantenservice: de webcare. Het is een methode waarbij jij als medewerker van een klantenservice kijkt op sociale platformen zoals bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Dat zijn namelijk de plaatsen waar je klanten terug vindt die vragen hebben aan een bedrijf. Jij leert om op persoonlijke of digitale wijze in contact te geraken met de klanten. Daarnaast leer jij hoe je vragen kan beantwoorden. Ook problemen leer je op een nette manier oplossen. Dat is immers de reden waarom een klant zich tot de klantenservice wendt. Men wil geholpen worden in geval van een probleem, en klant blijven bij het bedrijf. Dat is dan ook de taak die op jouw schouders rust in deze uitdagende functie. Het is een beroep wat je eenvoudig kan leren in de schoolbanken via thuisstudie. Op die manier ben jij in no time klaar om klanten van een bedrijf op hun wenken te bedienen; een gewaardeerd diploma.